Motorisch

Het is een GS 1220 Club met een GSA eco motor en versnellingsbak. Dit betekent dat de originele 1220 cc motor met vierversnellingsbak vervangen is door een 1299cc motor met 5 versnellingsbak. Er zijn enkele technische aanpassingen nodig om dit zonder problemen te laten functioneren:

-De steun voor de versnellingsbak moet naar achteren verplaatst worden.

-Het Y-stuk van de uitlaat wordt vervangen door die passende bij een 5bak.

-De tunnel waar het achterstuk van de bak invalt moet iets verder naar achteren vergroot worden

-De versnellingsbaksteun moet iets naar achteren verplaatst worden.

-De positie de koppeling met de schakelstang op de bak wordt iets naar beneden gezet, waardoor de uitslag van de schakelpook veel korter wordt.

 

Wegens oorverdovend Engels motorfietsgeluid, is de uitlaat er onder vandaan gehaald en zijn veel delen vervangen. De pijp naar achteren: eerste en 2e demper, het Y-stuk, en het linker pijpje naar het spruitstuk, want daar zat een gat ter grootte van een rijksdaalder in. Dat verklaart het geluid dan wel. Overigens wil ik nog wel een hartig woordje spreken met de ontwerper van deze auto, dat uitlaatsysteem is niet voor het gemakkelijke sleutelen verzonnen!

Ook zijn nog enkelen onvolkomenheden meteen opgelost, zoals een carburateurdeksel dat maar half vast zat. De bediening, warme/koude lucht, werkt ook weer. De bedrading in de motorruimte is netjes opgehangen zodat t nergens tegen aankomt.

Wat een welkome verassing was: de remmen zijn als nieuw: zowat nieuwe schijven, voor en achter en voor nieuwe remblokken! De aandrijfashoezen zijn ook allemaal in orde!

Wat nu in op "to-do list" staat is kleppen stellen en distributie vervangen. Maar eerst naar de APK!

Tijdens de rit naar de APK kwam de benzinegeur je tegemoet in de auto. De brandstofpomp bleek te lekken bij de aansluitbuisjes. Deze is vervangen. Het rammeltje in het stuur(huis) werd door mijn vooreerst verklaard als probleem met de aandrijfas, dus die is met veel moeite en gevloek vervangen. Daarna bleek het nog niet weg te zijn! Uiteindelijk is het zeer waarschijnlijk dat het gewoon de uitlaat is die tegen het stuurhuis tikt tijdens lopende motor! Ofwel: Hallooo, wakker worden!!

Dit zal aankomende dinsdag even rechtgezet worden. Verder moeten de gordels nog vervangen worden, door rolgordels, een paar kleine gaatjes gedicht worden in de bodem, en als de APK klaar is, de distributie vervangen en kleppen stellen.

 

De distributie is vervangen en de kleppen zijn gesteld. Maar de tikkende kleppen zijn absoluut niet over, nee juist erger geworden. Had ik dan toch moeten wachten totdat de nieuwe pakkingset binnen was? En niet eigenwijs maar alvast met vloeibare pakking de kleppendeksels monteren. Ik ben er niet zeker van maar denk eigenlijk dat de tuimelaars nu tegen de klepdeksel tikken. Dus de hele zaak maar weer uit elkaar halen, de tanden van de distributie tellen of ie wel echt goed staat, en dan de kleppenafstelling nog een keer nalopen. En meteen nieuwe pakkingen gebruiken zodat er in ieder geval genoeg ruimte zit tussen tuimelaars en deksel.

De distributie staat nu goed (en niet beide nokkenassen 180o verkeerd, zoals eerst, zeker een spécialist aan gewerkt eerder?), de kleppen nogmaals gesteld (en pakkingen vernieuwd). Maar dat maakt geen verschil, ze tikken nog steeds of het een lieve lust is. Het zal het 1300-kwaaltje wel zijn, die willen wel vaker tikken.